Dj Ates CGS
Admin İle İletişim Adresi:


https://www.facebook.com/LoXoLum

Dj Ates CGS
Admin İle İletişim Adresi:


https://www.facebook.com/LoXoLum

Dj Ates CGS
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Dj Ates CGS

Dj Ateş | Cehennemden Gelen Ses | En İyi Dj Ateş Fan Sitesi...
 
AnasayfaFacebookMüzik SayfasıLatest imagesAramaZiyaretçi DefteriKayıt OlGiriş yap

 

 GARİP AKIMI (I.Yeni Edebiyat Akımı) GARİP AKIMI ŞAİRLERİ

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
ayşe ka




Mesaj Sayısı : 259
Rep Gücü : 468

Kayıt tarihi : 19/05/10

Oyun Gücü
Oyun Rolü:
GARİP AKIMI (I.Yeni Edebiyat Akımı) GARİP AKIMI ŞAİRLERİ Imgleft50/50GARİP AKIMI (I.Yeni Edebiyat Akımı) GARİP AKIMI ŞAİRLERİ Emptybarbleue  (50/50)

GARİP AKIMI (I.Yeni Edebiyat Akımı) GARİP AKIMI ŞAİRLERİ Empty
MesajKonu: GARİP AKIMI (I.Yeni Edebiyat Akımı) GARİP AKIMI ŞAİRLERİ   GARİP AKIMI (I.Yeni Edebiyat Akımı) GARİP AKIMI ŞAİRLERİ Icon_minitimeCuma Ağus. 20, 2010 3:06 pm

Edebiyatta Garip Akımı, Garip Akımı Şairleri


Türk Edebiyatında 1940'lara gelindiğinde, biçim açısından serbest şiirin tutkusu tamdır. Heceyi, hemen hemen yalnızca Behçet Kemal Çağlar sürdürmekte; Ahmet Kutsi Tecer, Ülkü dergisi çevresinde halk şiiri geleneğinin yaygınlaşmasına
çalışmaktadır. Ahmet Muhip Dıranas, Cahit Sıtkı Tarancı, Cahit Külebi gibi değişik çizgilerdeki ozanlar da serbest şiirler yazmaktadırlar. Sonradan "Birinci Yeni" olarak adlandırılacak Garip akımı bu ortamda doğar.
Eski şiire tepki olan Garip akımı üç ozanın adına bağlanır: Orhan Veli Kanık, Oktay Rifat, Melih Cevdet Anday. Üç arkadaş Varlık dergisinde ölçüsüz, uyaksız, şairanelikten uzak yeni bir şiir akımı başlatır (1936), Bu yoldaki şiirlerini Garip adlı bir kitapta toplarlar (1911). Garipçiler adıyla anılmalarının nedeni de budur. Yeni akımı özellikle Nurullah Ataç destekler. Garip akımı birçok genç izleyici bulduğu gibi, dönemin ünlü ozanlarını da etkiler. Orhan Veli'nin yazdığı "Garip" önsözü bir bakıma bu yeni şiir deviniminin bildirisidir. Ama üç ozanın birlikteliği uzun sürmez. Kitabın ikinci basımı yalnız Orhan Veli'nin şiirleriyle yayımlanır (1945). Ayrıca Orhan Veli, kitabına "Garip İçin" başlıklı ikinci bir önsöz eklemek gereğini duyar. Nitekim Garip devinimi sonraları, gerek bu nedenle, ama asıl Melih Cevdet ve Oktay Rifat'ı şiiri ayrı bir çizgide sürdürmeleri sonucu Orhan Veli'nin adına bağlanmıştır.
Ayrıca bakınız>> Garip Önsözü
Garip Akımı
1-Vezin ve kafiyeye karşı çıkmışlardır.
2-Günlük konuşma dilini şiire uygulamaya çalışmışlardır.
3-Mecaza,süse ve suniliğe karşı çıkıp;yalnızlığa önem verdiler.
4-Halk şiirinin anlatım ve deneyimlerinden faydalandılar.
5-O güne kadar şiirimizde kullanılmayan bir takım sözcükleri kullandılar.
6-Sıradan insanlar şiire konu olmuştur.
7-Yaşama sevinçlerini fazlasıyla şiire yansıtmışlardır.
8-Kaynağını batı şiirinden alan Garip akımı eskiye ait olan her şeyin karşısında
olup özellikle şairane söyleyişin karşısında olmuşlardır.
9-Şiirde söz ve anlam oyunları bırakılmıştır.
Ama Orhan Veli'nin kendisi de kitabının ikinci basımında sanat anlayışını gözden geçirmek gereğini duyacaktır. Özellikle şiirsel gelenek, biçim konularında daha esnek bir tutuma girmiştir. Nitekim ikinci kitabı Vazgeçemediğim'den (1945) başlayarak şiirini değiştirdiği görülür. "Kimi şiirlerde akıl çizgisinden duygu çizgisine kayılır, mizah ve şaşırtma bırakılır, yer yer uyağa ve sıfata başvurulur, sözcük tekrarlarından, müzikten yararlanılır. Hepsinden önemlisi, halk şiirinin dil ve deyişine özenilir" (Asım Bezirci). En ilginç gelişme ise özdedir: Toplumcu şiire yaklaşır Orhan Veli de.
Garip akımı, gerek ilk yıllarında, gerekse sonraları, değişik sanat anlayışlarına bağlı olanlarca değişik biçimlerde değerlendirilmiştir. Geleneğe bağlı olanlar, Orhan Veli ve arkadaşlarını şiiri ayağa düşürmekle suçlarken; toplumcular, Garipçileri, toplumcu şiiri engelleyen, yozlaştırmayı amaçlayan ve küçük burjuva duyarlığını geliştirmeye çalışan bir devinimin başlatıcısı olarak gördüler. Yazın tarihçileri ise, Garip akımını genellikle yeni şiirin başlangıcı saydılar.
Bugün de bu tutumların pek değiştiği söylenemez. Ama nesnel bir değerlendirmeyle, Garip deviniminin Türk şiirinin gelişim sürecinde önemlice bir yeri olduğunu söylemek gerekmektedir. Orhan Veli ve arkadaşlarının "serbest nazım" anlayışıyla şiirler yazmaları, bu alanda en çok Nurullah Ataç'tan destek görmeleri sanatın siyasal dışı tutulması eğiliminin iktidarca da desteklenmesi sonucudur. Türk şiiri yeni biçim ve söyleyiş olanaklarıyla zenginleştirilmiş, sokaktaki insanın duyarlılığına açılmıştır.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
GARİP AKIMI (I.Yeni Edebiyat Akımı) GARİP AKIMI ŞAİRLERİ
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» Maviciler (Mavi Akımı, Mavi Hareketi, Mavi Şiir Akımı)
» EDEBİYATI CEDİDE (YENİ EDEBİYAT)
» YAZILI EDEBİYAT
» 11.Sınıf Edebiyat özetleri
» SÖZLÜ EDEBİYAT DÖNEMİ

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
Dj Ates CGS :: Eğitim :: Liseliler-
Buraya geçin: